PrintFrendly

2014. március 4., kedd

Svájci gyökérkenyér

Eddig minden általam kigondolt kelt finomságot kipróbáltam, elkészítettem, sőt, leptem már meg a családom kiflivel, zsemlével, bagettel, zsúrrúddal, de valahogy a kenyérsütésbe még nem mertem belevágni. Eddig. Azt hiszem az egyik legegyszerűbb változatot szemeltem ki, ami ez a svájci gyökérkenyér. Nagy izgalommal és lelkesedéssel láttam neki, majd alig bírtam kivárni, hogy leteljen az a végtelennek tűnő kelesztési idő. Majd kissé remegő kézzel megformáztam. Aztán a sütés alatt percenként figyeltem a sütő üvegajtaján keresztül a benti eseményeket. Kicsit csalódottan vettem tudomásul, hogy a csavarások mentén repedések keletkeztek, de tudtam, hogy azt a ropogós részt szereti a Párom a legjobban. Mire kisült, már nem is bántam. Alig győztem kivárni, hogy hűljön annyit, hogy meg tudjam szelni. Fantasztikusan ropogós héj alatt nagyon puha bélzet lapult. Csak úgy csupaszon kóstolgatta az egész család, mind az apraja, mind a nagyja. Nagyon boldog vagyok, hogy ilyen sikerélménnyel gazdagodva estem túl az első kenyérkén. Azt hiszem nem várat sokáig magára a következő sütés.
Hozzávalók 2 kenyérhez:
  • 50 dkg kenyérliszt (BL80)
  • 2 púpos kk só
  • 4 dl víz
  • 2 dkg friss élesztő
  • 1 tk cukor
  • 3 ek olaj
Egy nagy tálba öntjük a lisztet, a sót. A meleg, de nem forró vízbe morzsoljuk az élesztőt, rászórjuk a cukrot, elkavarjuk, és a liszthez adjuk az olajjal együtt.
Egy fakanál segítségével átkavarjuk, nem szükséges dagasztani, csak épp addig kavarni, míg a liszt átnedvesedik.
Letakarva a konyhapulton hagyjuk 10-12 órát pihenni.
Egy elég lágy masszát kapunk.
Erősen lisztezett felületre borítjuk. Két, közel egyforma részre osztjuk.
Egyenként ujjnyi vastagra és téglalap alakúra nyomkodjuk lisztes kézzel.
A hosszabbik oldaláról kezdve feltekerjük.
Mindkét vége felől ellentétes irányba megcsavarjuk, ettől kapja majd a jellegzetes formáját.
Sütőpapírral bélelt nagyobb tepsibe fektetjük.
Kb. 20 percet hagyjuk még kelni, míg a sütő bemelegszik.
A sütőbe célszerű egy vízzel teli edényt helyezni, így lesz a kenyérnek ropogós héja.
A kenyérkéket lespricceljük vízzel.
A bemelegedett sütőben 200 fokon 45 perc alatt hőlégkeveréssel megsütjük.
Rácson hagyjuk kihűlni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése