PrintFrendly

2016. február 8., hétfő

Beignet, a francia fánk



Nem is tudom, hogy mi van velem, talán valami betegséget kaptam el. Azt hiszem a neve fánk láz. Minden héten sütök egy újabb fajtát. De nem bánom, amíg a család nem reklamál.
Most egy francia változatot próbáltam ki. Bevallom, kicsit csaltam. A tésztán csak egy egész kicsit változtattam, mert az nagyon hasonlított a bevált kelt tésztámra, csupán az összetevőknél van egy kis eltérés az arányokban, no meg én csak friss élesztőt szoktam használni.
Csoda szépek lettek. Az első adag nem lett szalagos. Majd rájöttem, hogy az olaj nem elég forró. Ha már jó forró, akkor csak 1-1 perc és meg is sül. Nem szükséges se fedő se fejjel lefelé az olajba rakni. Ezek nélkül is ott az áhított csík, benne pedig az a bizonyos luk, amibe akár lekvárt is kanalazhatunk.
Hozzávalók kb. 20 db fánkhoz:
*50 dkg liszt
*1 csapott kk só
*2 dl tej
*2,5 dkg friss élesztő
*2 ek cukor
*1 tasak vaníliás cukor
*1 egész tojás
*10 dkg margarin
*olaj bőven a sütéshez

Az élesztőt a meleg, de nem forró tejbe morzsoljuk. Megszórjuk egy evőkanál cukorral és hagyjuk felfutni.
A lisztet egy tálba szitáljuk, elkeverjük benne a sót, hozzáadjuk a felfutott élesztőt, a maradék cukrot, a vaníliás cukrot, a tojást és elkezdjük kidolgozni. Közben folyamatosan adagoljuk hozzá az olvasztott margarint.
Jó alaposan kidagasztjuk. Minél tovább dagasztjuk, annál több levegő jut a tésztába és annál puhább, omlósabb lesz a végeredmény.
Meleg helyen letakarva (esetleg kelesztő tálban lezárva) kb. egy óra alatt a duplájára kelesztjük.

A megkelt tésztát enyhén lisztezett felületre borítjuk.
Téglalap alakúra és 0,5 cm vastagra elnyújtjuk és kb. 6*6 cm nagyságú darabokra vágjuk.
Letakarjuk és még jó fél órát kelesztjük.
Egy edényben bő olajat forrósítunk, ha már elég forró, akkor a fánkok mindkét oldalát szép pirosra sütjük. Egyszerre érdemes csak pár darabot sütni, mert megnőnek és hamar sülnek.
Konyhai papírtörlőn hagyjuk a felesleges olajat lecsepegni.
Porcukorral bőven meghintve és lekvárral kínáljuk.

A Facebookon is megtaláltok.

2 megjegyzés: